Australialaiset sanomalehdet peittivät etusivujensa tekstit vastalauseena lehdistönvapauden rajoittamiselle

Wikiuutisista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

21. lokakuuta 2019

Kampanjaan osallistuneen The Sydney Morning Heraldin logo.

Australiassa muun muassa keskenään ankarasti kilpailevien Nine Entertainmentin ja News Corpin Australian-yksikön sanomalehdet peittivät maanantaina pääosan etusivujensa teksteistä mustilla palkeilla. Niinpä sivut näyttivät sensuroiduilta. Maanlaajuinen kampanja oli vastalause lehdistönvapautta kaventaneille kansallisille lainsäädäntömuutoksille. Protestiin osallistuivat esimerkiksi The Australian, The Daily Telegraph ja The Sydney Morning Herald. Myös lukuisat televisio- ja radiokanavat sekä Internetin uutissivustot ilmaisivat tukensa tempaukselle. Hallitus puolestaan totesi kannattavansa lehdistönvapautta mutta muistutti samalla, että ”kukaan ei ole lain yläpuolella”.[1][2][3][4]

Kampanjassa peräänkuulutettiin parannuksia toimittajien oikeuksiin ja ilmiantajien suojaan sekä lievennyksiä kunnianloukkauksia koskevaan lainsäädäntöön.[4][5] Mediajärjestöjen ja joidenkin muiden ryhmittymien muodostaman ”Right to Know” -liittouman mukaan viimeisten kahden vuosikymmenen aikana Australiassa on säädetty yli 60 lakia, jotka ovat vaikeuttaneet toimittajien työtä ja helpottaneet ilmiantajien rankaisemista.[2]

Eräitä protestiin johtaneita tekijöitä olivat tänä vuonna Australian Broadcasting Corporationin pääkonttoriin ja News Corp Australia -yhtiön toimittajan kotiin tehdyt poliisiratsiat, joiden yhteydessä pengottiin sekä tuhansia ABC:n tietokoneilla säilytettyjä tiedostoja että naistoimittajan asunnon alusvaatelaatikkoa.[3] ABC:n päämajaan kohdistetun ratsian myötä sieltä takavarikoitiin noin sata asiakirjaa, jotka sisälsivät arkaluonteisia tietoja Australian erikoisjoukkojen väitetyistä väärinkäytöksistä Afganistanissa.[4][5] News Corpin mukaan yhtiölle työskennelleen toimittajan kodissa Canberrassa suoritettu etsintä puolestaan liittyi artikkeliin, joka käsitteli Australian hallituksen suunnitelmia kansalaisten vakoilemiseksi.[3]

Ennen ratsioita Australian lehdistönvapaustilanne oli valokeilassa maassa toimivan oikeusistuimen kiellettyä tiedotusvälineitä kertomasta kardinaali George Pellin saamasta hyväksikäyttötuomiosta. Tuolloin osa tiedotusvälineistä uutisoi asiasta mainitsematta Pellin nimeä. Toisaalta jotkin Australian kansallisen lainkäyttövallan ulkopuolella toimivat mediatalot kertoivat tuomitun nimen julkisuuteen. Oikeudenkäyntiä käsitelleen uutisoinnin seurauksena syyttäjät vaativat sakko- tai vankeusrangaistuksia kymmenille australialaisille toimittajille ja julkaisijoille. Pell puolestaan ryhtyi toimenpiteisiin, joilla hän tavoittelee oman tuomionsa kumoamista.[3]

Lähteet[muokkaa]

  1. Australian newspapers black out front pages in 'secrecy' protest BBC News. 21.10.2019. BBC. Viitattu 21.10.2019. (englanniksi)
  2. 2,0 2,1 Scott, Jason: Australia Newspapers Redact Front Pages in Media-Freedom Protest Bloomberg.com. 21.10.2019. Bloomberg. Viitattu 21.10.2019. (englanniksi)
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Packham, Colin & Barrett, Jonathan: Australian newspapers redact front pages to protest media curbs Reuters. 20.10.2019. Reuters. Viitattu 21.10.2019. (englanniksi)
  4. 4,0 4,1 4,2 Lehdistönvapaus puhuttaa Australiassa – sanomalehtien etusivut olivat maanantaina täysin mustattuja MTV Uutiset. 21.10.2019. MTV Oy. Viitattu 21.10.2019.
  5. 5,0 5,1 Australian sanomalehdet mustasivat etusivunsa protestina lehdistönvapauden kaventamiselle Helsingin Sanomat. 21.10.2019. Sanoma Media Finland Oy. Viitattu 21.10.2019.
Jaa uutinen: Jaa sähköpostitse Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä Jaa Redditissä Jaa VK.comissa