Keskustelu:Tuulivoima energiamuodoista lisätyin EU:ssa 2009

Kohteesta Wikiuutiset
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Minkä perusteella taulukon vasemman sarakkeen "Sija" on määrätty? Ei näköjään ainakaan tuulivoiman kapasiteetin eikä tuotannon eikä kapasiteetin lisäyksen mukaan. --PeeKoo 5. helmikuuta 2010 kello 15.06 (UTC)

Tekstissä lukee: "Ruotsi lisäsi vuoden 2008 aikana tuulivoimaa 512 MW." Taulukossa ilmoitettujen vuosien 2006–2008 kapasiteetin lisäysten summa näyttäisi olevan tuo 512 MW. Toisaalta jos kapasiteetti vuonna 2008 oli 1021 MW ja vuonna 2009 1560 MW, niin erotus on 539 MW, mutta taulukko kertoo kapasiteetin kasvun olleen vuonna 2008 233 MW. Ei noiden muittenkaan maitten lukemissa oikein tolkkua ole. Edit: Ja tuotannot on ilmoitettu tuhatkertaisesti pieleen. Lähteenä olleessa taulukossa on vielä erikseen sanottu "Decimals are written with a comma.", eli pilkku ei ole tuhaterotin. Neuvoisin poistamaan koko taulukon. Ei tuota jaksa korjata. --Otrfan 11. helmikuuta 2010 kello 04.09 (UTC)

Poistin. Kiva että joku huomasi virheet. --PeeKoo 11. helmikuuta 2010 kello 14.07 (UTC)
Otrfan, tiedot vastaavat lähteen tietoja. Lähteitä on kaksi:
* Ruotsinvuoden 2009 lisäys 512 MW on julkaisusta: Wind in power 2009 Feb 2010
* Taulukon alaviite oli tarkoitettu selvitykseksi, mutta oli ehkä sekava. Vuosi 2008 yhteensä tiedot on EWEA:n joulukuuhun 2009 tilastosta.
* Yhteensä 2009 helmikuun 2010 tilastosta. Näissä oli eroja, siten että esimerkiksi Espanja (−51 MW) ja etenkin Britannia (−267 MW) olivat laskeneet vuoden 2008 lukujaan verrattuna joulukuun 2009 tilastoon. Ruotsin tuulivoimamäärä oli nostettu 1021 MW:sta 1048 MW:iin. Tästä laskien 1 560 MW-1048 MW = 512 MW. Koska virhettä ei mielestäni ole palautan taulukon. Watti 17. helmikuuta 2010 kello 16.41 (UTC)
Taulukon mukaan esim. Slovakia tuotti 3 MW:n kapasiteetilla 10 TWh sähköä vuonna 2008. Vuodessa on 8760 tuntia. Jos tuulimylly pyörii maksimiteholla ympäri vuoden, niin sen tuotto olisi 3 MW x 8760 h = 26280 MWh = 26 GWh, eli 0.026 TWh. Väitätkö että Slovakian vuodet ovat liki 400 kertaa pitempiä kuin esim. Suomessa? --Otrfan 17. helmikuuta 2010 kello 17.28 (UTC)
ok, olet oikeassa, kiitos. Ihmettelin mihin pilkkuun viittaat, koska uusissa lähteissä Pure Power 12/2009 ja Wind in power, 2009 European statistics 2/2010 ei ollut viittaustasi. Korjaan GWh. Kiitos. Watti 19. helmikuuta 2010 kello 13.26 (UTC)
Ei tuo ollut taulukon ainoa ongelma. Lukuja on kerätty kuudesta eri lähteestä, ja ne eivät yhtään istu yhteen. Taulukon mukaan Suomen tuulivoimakapasiteetti kasvoi 143->146 MW vuodesta 2008 vuoteen 2009. Kuitenkin taulukon mukaan kapasiteetin lisäys 2008 oli 33 MW. Lähes jokaisen maan kohdalla sama ongelma. Minä en jaksa enää taulukon suhteen tapella. Kaipa täälläkin on ylläpitäjät. --Otrfan 19. helmikuuta 2010 kello 15.17 (UTC)

Lähteet[muokkaa]

Otrfan ja PeeKoo, käytäntöjen mukaan on sallittua käyttää useita lähteitä. Se ei ole mielestäni hyväksyttävä tuulivoimataulukon poistoperuste. [1] --Watti 22. helmikuuta 2010 kello 19.01 (UTC)

Suomi[muokkaa]

Suomen osalta joulukuun 2009 ja helmikuun 2008 tilastot ovat samat. Vuonna 2008 tuulivoimaa lisättiin 33 MW (110 MW:sta 143 MW:iin). Vuonna 2009 tuulivoimaa lisättiin 4 MW (143 MW:sta 146 MW:iin). 1 MW:n ero voi johtua kapasiteetin poistumisesta käytöstä tai yksinkertaisesti pyöristysvirheestä. Tämä ei ole mielestäni riittävä peruste taulukon poistoon. [2] Watti 22. helmikuuta 2010 kello 19.11 (UTC)

Otrfan oli ilmeisesti ajatellut, että vuosien 2008 ja 2009 erotus oli vuoden 2008 lisäys, mutta oliko kuitenkin näin että vuoden 2009 arvo on tuotanto vuoden lopussa jolloin erotus onkin vuoden 2009 lisäys? Sellainen väärinkäsitys. --PeeKoo 22. helmikuuta 2010 kello 20.05 (UTC)
Joo, just ihmettelin Wikipedian puolella samaa taulukkoa ja tuotanto on vuoden lopusta. On taulukossa silti omituisuutensa: Liettuan kapasiteettia on lisätty 49 + 7 + 4 MW, ja noitten lukujen pitäisi näkyä vuoden 2008 kokonaiskapasiteetissa. Se on kuitenkin vain 54 MW. --Otrfan 22. helmikuuta 2010 kello 20.20 (UTC)

Polttoainesäästö[muokkaa]

PeeKoo, poistit lähteellisen tiedon [3]:
Toimitusjohtaja Christian Kjaerin mukaan ( EWEA) Euroopan komissio on laskenut öljytynnyrin 20 $:n hinnannousun maksaa Euroopalle öljy- ja kaasulaskuina 15 mrd. dollaria vuodessa. Öljyn hinnanousu 20$:sta 80 $:iin maksaa Euroopalle 30 mrd. euroa vuodessa. Tähän verrattuna vuonna 2007 Euroopassa investoitiin tuulivoimaan 9 mrd. €.

Toivoisin, että katsoisit lähteen sisällysluetteloa: Toimitusjohtaja Christian Kjaer: Wind energy - Why businesses should say yes . Sivut: 147-152. Viitattu tieto on sivulta 148. Palautin sivunumeron kera. --Watti 22. helmikuuta 2010 kello 18.45 (UTC)

Kiva että täsmensit. (Olin tuloksetta yrittänyt löytää tietoa hakutoiminnolla.) Jos on käytettävä monen sadan sivun pituisia lähteitä, on aiheellista ilmoittaa tarkemmin mistä kohtaa tieto löytyy. On tosin hieman kyseenalaista, onko uutisartikkelissa järkeä käyttää 2 v. vanhaa lähdettä... --PeeKoo 22. helmikuuta 2010 kello 20.05 (UTC)